Auteur Topic: Diabetes, epilepsie, ADHD: dit moet je melden bij het aanvragen van je rijbewijs  (gelezen 3572 keer)

Offline Forumoverdiabetes

• Forumlid
  • Meld je aan en doe met ons mee!
Citaat
Mag je verzwijgen dat je epilepsie hebt wanneer je een rijbewijs aanvraagt? Die vraag staat vandaag centraal in een rechtszaak tegen een vrouw die in 2014 twee mensen doodreed tijdens een epilepsie-aanval. Maar in hoeverre ben je verplicht om je gezondheidsproblemen te melden bij het CBR?

De 52-jarige vrouw uit Rockanje kreeg een gevangenisstraf van 6 maanden en is 5 jaar haar rijbewijs kwijt. Het OM verwijt haar dat ze achter het stuur kroop terwijl ze wist dat ze regelmatig epilepsie-aanvallen had. Ook zou ze tegenover het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) hebben gelogen over de ernst van haar epilepsie.

Vrdat je een rijbewijs aanvraagt
"Iedereen moet standaard een gezondheidsverklaring invullen bij het aanvragen van het rijbewijs", vertelt Irene Heldens van het CBR aan Editie NL. Iedere kandidaat moet een vragenlijst invullen, zodat het CBR inzicht krijgt in je medische situatie en achtergrond. Je bent wettelijk verplicht deze naar waarheid in te vullen, en dus te melden als je een beperking of aandoening hebt (gehad).

Wanneer je op een van de vragen naar medische beperkingen 'ja' antwoordt, mag je nog geen rijbewijs aanvragen en wordt er een onderzoek ingesteld door het CBR. "Daarbij vragen we niet om de volledige medische achtergrond, maar alleen de aspecten die invloed kunnen hebben op de rijvaardigheid", vertelt Heldens van het CBR.

"Aan de hand daarvan kunnen we besluiten iemand alsnog een rijbewijs te laten halen, of bijvoorbeeld een tijdelijk rijbewijs te geven dat je je elke zoveel jaar opnieuw moet laten keuren. Dat doen we bijvoorbeeld bij ziektes die erger kunnen worden, zoals diabetes."

Wat als je later ziek wordt?
Een stuk lastiger wordt het wanneer iemand een aandoening krijgt terwijl hij of zij het rijbewijs al krijgt. "Er is geen meldplicht in Nederland", zegt Heldens. "Je kunt ook besluiten het niet te melden, maar als je dan moet je er zeker van zijn dat je geen gevaar op de weg oplevert. Daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor."

Het CBR raadt iedereen dus aan om bij twijfel altijd een gezondheidsverklaring aan te vragen. "Dan doen wij onderzoek om jouw rijgeschiktheid te verklaren, en weten we onder welke omstandigheden jij veilig achter het stuur kunt."

Bron: RTL Nieuws
Diabetes verwerk je samen

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Diabetes verwerk je samen
Ik heb dus diabetes en slaapapneu en heb nu precies 40 jaar mijn rijbewijs, echter toen ik beide aandoeningen kreeg had ik al een geruime tijd mijn rijbewijs.

Toen ik de diagnose slaapapneu kreeg werd mij geadviseerd tenminste 2 maanden niet te gaan rijden en niet eerder weer te gaan rijden als door de longarts geconstateerd werd dat ik een adequate behandeling onderging zodat het verantwoord was om weer te gaan rijden.

Dit heb ik allemaal gedaan en inmiddels ben ik voor de slaapapneu goedgekeurd door de longarts om weer aan het verkeer deel te kunnen nemen.

Nu moet ik in 2019 mijn rijbewijs verlengen, en zoals het er nu naar uitziet zou ik voor de diabetes niet wettelijk verplicht zijn dit te melden, maar waarschijnlijk weer wel voor de slaapapneu, ook is dit een grijs gebied.

Ik onderga voor beide aandoeningen in feite een adequate behandeling en weet maar al te goed wanneer het verantwoord is om te gaan rijden.

Nu komt het volgende, als ik nu de raad van CBR opvolg moet ik voor de slaapapneu elke 3 jaar mij opnieuw laten beoordelen en voor de diabetes elke 5 jaar, dus elke 3 jaar, en vervolgens 2 jaar later weer voor de diabetes.

Door vrijwel iedereen wordt dit mij sterk afgeraden omdat dit ten eerste een hoop geld kost en je overgeleverd bent aan het wel en wee van het CBR gezien hun slechte reputatie.

Tot op heden nooit problemen gehad met het rijden, dus waarom nu al die heisa.

Best wel lastig wat nu te doen

« Laatst bewerkt op: 12 jan 2018, 20:52:23 door Rodia2 »
DB 2 sinds 2008

Metformine, Apidra en Lantus Insuline

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Suffie

• Forumlid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • type 1 sinds 2007
Ik zou het persoonlijk niet melden maar gewoon afgaan op wat de dokter zegt over autorijden.

Ik heb gehoord dat rijbewijs verlengen met vrijwillig aangeven dat je diabetes hebt echt een wassen neus is en veel gedoe, maar vooral eigenlijk iets met hoge kosten, onzinnnig en papierhandel.
36 jaar. Diabetes type 1 sinds mei 2007
Omnipod en CGMS
en een zoontje :)

• Forumlid
Citaat
7 tips voor autorijden met diabetes
Heb je diabetes en kruip je achter het stuur? Ga goed voorbereid op weg. Je moet je hypos op tijd voelen aankomen en weten wat je te doen staat als je er een hebt. Onze tips!

1. Meet voor je vertrekt je bloedglucosewaarde. Streefwaarde: tussen 6 en 12 mmol/l.

2. Is je waarde te laag? Stel hem bij met snelwerkende koolhydraten, zoals druivensuiker, limonadesiroop of frisdrank. Eet een boterham om de bloedglucosespiegel op peil te houden. Brood bevat traagwerkende koolhydraten.

3. Neem de diabeteshulpmiddelen die je gebruikt mee; bijvoorbeeld een glucosemeter, teststrips, een insulinepen en insuline. En iets om een hypo weg te werken.

4. Berg je diabetespas of medicijnkaart op bij je rijbewijs of in je portemonnee.

5. Stel medepassagiers op de hoogte van je diabetes en vertel ze wat te doen als je een hypo krijgt.

6. Neem tijdens lange autoritten elke twee uur een pauze en controleer je bloedglucosewaarde.

7. Voel je tijdens het rijden een hypo aankomen? Eet dan meteen iets met snelwerkende koolhydraten. Stop daarna zo snel mogelijk op een veilige plek, meet je bloedglucosewaarde en stel deze eventueel verder bij met traagwerkende koolhydraten. Meet nogmaals en rijd pas verder wanneer je bloedglucosewaarde weer tussen de 6 en 12 mmol/l is.

Bron: DVN

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
Even een vraag aan het DVN.

Mocht je die informatie toch willen doorgeven aan het CBR, welke ik voor mijzelf overbodig vindt, ik hou mij namelijk aan de regels zoals hierboven weergegeven, wat wilt het CBR dan van je weten in een medische verklaring?

Dit eigenlijk omdat ik vanuit de apneuvereniging, waar ik dus ook mee te maken heb gesuggereerd wordt dat je bij een verlenging van het rijbewijs een gezondheidsverklaring zou moeten invullen, of dit moeten echt aan de orde is is voor mij dus de vraag.

Het is voor mij dus al een tijd geleden dat ik die moest verlengen en had toen niet met deze zaken te maken.

Voor alles onderga ik in feite al een adequate behandeling en zoals ik uit het CBR verhaal er uit kan opmaken, gaat het duidelijk om allerlei paperassen waar het ze om te doen is met als gevolg dat het snel al een hoop geld kost die telkens weer terug komen, dus zoals voor slaapapneu elke 3 jaar en diabetes 5 jaar.

DB 2 sinds 2008

• Forumlid
Slaapapneu moet je inderdaad wel melden bij het CBR. Je kunt ervoor kiezen om diabetes te verzwijgen.

Citaat
Deze situaties moet je melden bij het CBR voordat je een rijbewijs aanvraagt:

Beperking in arm, hand of vinger(s)
Beperking in been of voet
Beperkt zicht in n of beiden ogen, zelfs met bril of lenzen
Wanneer je onder behandeling staat of stond van een oogarts
Diabetes mellitus
Chronische schade aan de nieren
Aandoening aan de longen (zoals COPD)
Hoge bloeddruk of bloedziekte
Hart- of vaatziekte
Aandoening van ruggenmerg, zenuwstelsel of hersenen (zoals dementie of geheugenstoornis)
Epilepsie
Slaapstoornis (zoals slaapapneu of narcolepsie)
Flauwvallen (in de afgelopen drie jaar)
Ziekte van Menire
ADHD/ADD
Autisme (of een vorm daarvan)
Een door een arts vastgestelde psychische of psychiatrische stoornis
Overmatig gebruik (misbruik) gemaakt van alcohol, drugs of andere verslavende middelen
Het gebruik van medicijnen die de rijvaardigheid negatief benvloeden

Bron: RTL

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
In zo een geval maakt het dan ook niet uit om beide te vermelden, niet het een wel en het ander niet, dat is tenminste mijn mening.

Aan verzwijgen doe ik niet, daar schiet ik en niemand iets mee op.

Zo gauw je een gezondheidsverklaring moet invullen om aan een nieuw rijbewijs te komen moet je alles naar waarheid invullen, dus ook diabetes, anders maak je je schuldig aan valsheid in geschrifte en dat is in feite al strafbaar.

Het gaat mij eerder om dat ik uit hetgeen ik er over heb kunnen vinden dat ik met zoveel intervallen te maken krijg, dus voor slaapapneu in eerste instantie maar 1 jaar en daarna weer 3 jaar en vervolgens voor diabetes elke 5 jaar, en wat voegt dit alles nu echt toe, ik ga mij er echt niet beter van voelen en het autorijden wat ik nu toch ook al een tijdje doe met deze aandoeningen is er ook niet anders op geworden.

Dus naar mijn idee pure bureaucratie waarbij alleen wederom de overheid weer mee gebaat is.

Overigens staat in de lijst zoals hierboven aangegeven wel degelijk diabetes.
DB 2 sinds 2008

Offline Elise

• Forumlid

Ik denk inderdaad dat forumoverdiabetes een foutje heeft gemaakt. Het lijstje bevat lichamelijke problemen die je moet melden vr je een rijbewijs aanvraagt, niet als het vernieuwd moet worden.

Ik zou er ook voor kiezen om dit niet aan het CBR aan te geven. Scheelt een boel kosten en ergernis en is nergens voor nodig.
Hartelijke groet,

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
Ja waar ik nu steeds mee worstel is dat ik ook slaapapneu heb en eigenlijk al een aantal jaren en mijn vraag is dan ook ben ik dit verplicht te melden als ik mijn rijbewijs wil vernieuwen, voor diabetes weet ik dat dit niet wettelijk verplicht is dit te melden, maar voor slaapapneu is dat mij niet duidelijk.

Ik onderga inmiddels al een geruime tijd daarvoor een adequate behandeling, en houd mij aan een daarvoor gestelde eis van het CBR om aan het verkeer deel te mogen nemen, alleen heb ik dit nooit geregistreerd bij hen.

Als ik mijn leverancier die vraag stelde zei hij om dit niet te melden omdat mocht het aan de orde zijn dat iemand dit wil weten dat zij daar rapportages van kunnen verstrekken.

Ik moet namelijk elk jaar mijn cpap apparaat laten uitlezen door de behandelaar om te controleren of ik therapietrouw ben en ik mij aan de richtlijnen hou die daarvoor gelden.

Waar het mij ook om te doen is dat mocht ik onverhoopt bij een aanrijding betrokken raken of een verzekering daar dan niet moeilijk over zou kunnen doen.

Ik vindt het best wel moeilijk, en waar doe ik nu goed aan.
DB 2 sinds 2008

Offline Suffie

• Forumlid
  • *
  • type 1 sinds 2007
Mijn vader heeft ook slaapapneu. De dokter heeft hem verteld dat hij een tijdje geen auto mocht rijden (teveel ademstops). Toen op controle bleek dat het beter ging heeft dr dokter verteld dat hij weer mocht rijden.

Hij pijnst er niet over om dit vrijwillig bij het CBR te melden. Het is net als diabetes. Hij had al zijn rijbewijs toen hij slaapapneu kreeg. Dus niets vermelden. wel naar de dokter luisteren.
36 jaar. Diabetes type 1 sinds mei 2007
Omnipod en CGMS
en een zoontje :)

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
Ik blijf toch met het probleem worstelen, omdat als ik betrokken raak bij een aanrijding of ongeluk al dan niet door mij veroorzaakt, hoe gaat daar dan een verzekering met name de autoverzekering hier mee om als blijkt dat dit te wijten zou kunnen zijn een van de aandoeningen die hier mee te maken zouden kunnen hebben.

Dat is eerder waar het mij om te doen is.

Voor diabetes blijkt het niet wettelijk verplicht dit te melden, maar ondanks dat kan je wel door de diabetes zelf of een van de complicaties die daaraan verbonden liggen bij een aanrijding betrokken raken, en ja gaat een autoverzekering daar dan niet moeilijk over doen.

Want zoals ik al eerder met verzekeringen heb ondervonden proberen ze op alle mogelijke manieren die voor handde zijn om onder de claim uit te kunnen komen, en daar moet ik helemaal niet aan denken want dan loop je ook nog het risico dat je zelf voor alle kosten kan opdraaien.

Ik bekijk zelf altijd wel eerst van te voren hoe ik mij voel voordat ik de weg op ga, dat weer wel, maar toch kan er onverwachts iets gebeuren en ja als dan blijkt dat je iets niet doorgegeven hebt en zij daar op een andere manier achter komen, dat is wat mij zorgen baart.

Kijk in mijn geval heb ik ook nog neuropathie aan met name de voeten en als ik daar teveel last van heb weet ik zeker dat ik niet moet gaan rijden, en vindt ik mijzelf niet rij geschikt, en de ene keer heb ik er geen last van en de andere keer weer wel en daar moet ik dus waakzaam voor zijn.

DB 2 sinds 2008

• Forumlid

Is inderdaad niet noodzakelijk te melden. De beslissing om wel of niet melden zul je zelf moeten nemen. Mogelijk kun je met je arts overleggen.