Auteur Topic: Insuline, het hormoon dat je vet stevig vast houdt  (gelezen 3596 keer)

Offline Elise

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Diabetes verwerk je samen
Insuline, het hormoon dat je vet stevig vast houdt
« Gepost op: 17 okt 2017, 16:11:38 »
Ik las een interessant artikel over insuline en het moeilijker kunnen afvallen. Het is een artikel waarin ook reclame gemaakt wordt, wat jullie daar mee doen moet je natuurlijk zelf weten. Het artikel gaat eigenlijk over het afvallen bij vrouwen, maar dit is ook van toepassing op mensen met diabetes.

Lees hier het artikel.
Hartelijke groet,

Offline Rodia2

• Forumlid
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Insuline, het hormoon dat je vet stevig vast houdt
« Reactie #1 Gepost op: 17 okt 2017, 18:10:59 »
Bijzonder interessant artikel, nooit geweten hoe alles eigenlijk werkt met die insuline en alles wat daarmee te maken heeft.

Eerlijk gezegd ben ik flink aangekomen sinds dat ik insuline spuit, en dat lijkt nu duidelijk hoe dit eigenlijk tot stand is gekomen blijkt uit dit artikel.

Mijn bloedsuikerspiegel is daarentegen weliswaar nu wel stabiel, dat weer wel.
DB 2 sinds 2008

Metformine, Apidra en Lantus Insuline

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Suffie

• Forumlid
  • *
  • type 1 sinds 2007
« Reactie #2 Gepost op: 18 okt 2017, 06:35:53 »
Ik krijg een beetje de kriebels van de manier waarop het geschreven is. Maar het klopt idd dat je met diabetes veel moeilijker kan afvallen. Ik heb het pas op mijn 26e gekregen en ik merk een wereld van verschil in afvallen. Los van dat ik ouder word.
Wat ik wel erg vind is dat diverse doktoren dit gewoon ontkennen, terwijl ik zeker weet dat er een kern van waarheid inzit.

Zelfs kh-beperkt werkte niet meer. Maar het vreemde is dat ik met bmi 32 zo'n calorie-intake nodig had van 2400kcal volgens de diëtiste om op gewicht te blijven, maar dat uit de ademtest toch echt maar 1400 volgde. En iedereen haalde zijn schouders op. Zal ook wel verbonden zijn dan...
36 jaar. Diabetes type 1 sinds mei 2007
Omnipod en CGMS
en een zoontje :)

Offline Hanneke 1960

• Forumlid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 18 okt 2017, 11:16:30 »
zo herkenbaar !  zelf moest ik steeds meer insuline spuiten omdat ik zwaarder werd en doordat ik dus weer zwaarder werd moest ik nog meer insuline spuiten. na lang nadenken, praten met mensen die hetzelfde meemaakten en veel informatie verzamelen besloten tot een maagverkleining. nu dik 5 jaar geleden en nog geen dag spijt gehad. halvering van langwerkende insuline : van 90 eh naar 45. kortwerkende (Novo Rapid) van 1 op 1 naar 1 eh op 8 gr kh. afvallen gaat weer makkelijker en ik zit weer goed in mijn vel.

Offline Elise

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 18 okt 2017, 14:04:12 »
Ik krijg een beetje de kriebels van de manier waarop het geschreven is.

Kan het zijn dat dat komt omdat je zelf heel veel van insuline en de werking ervan af weet? Het is natuurlijk gewoon een website voor iedereen, waar ook mensen op komen die geen diabetes hebben, of wat lager geschoold zijn. Ik vond het op zich wel prima te lezen.
Hartelijke groet,

Offline Sideswipe

• Forumlid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik zie door de bomen de pompen niet meer :)
« Reactie #5 Gepost op: 23 okt 2017, 02:42:38 »
Kan het zijn dat dat komt omdat je zelf heel veel van insuline en de werking ervan af weet? Het is natuurlijk gewoon een website voor iedereen, waar ook mensen op komen die geen diabetes hebben, of wat lager geschoold zijn. Ik vond het op zich wel prima te lezen.

Ondanks dat het voor vrouwen is geschreven heb ik het stiekum  ;D ook gelezen.   

Zij heeft dit als een feitje:
" Onthoud dat zolang er insuline in je bloed circuleert, je lichaam stopt met het verbranden van vet. Dat is logisch want er is immers genoeg energie te halen uit de glucose in je bloed. Gebeurt dit echter vaak en veel dan gaat je lichaam je vet gewoon vastzetten. Het lijkt er immers op of je je vet nooit nodig hebt voor gebruik van energie, er is altijd energie te halen uit je bloedsuiker. Je lichaam “vergeet” als het ware dat het ook je vet kan verbranden om energie te krijgen. Ook als je minder gaat eten."

Zouden wij dan te vaak, teveel insuline in ons bloed hebben?  Ten opzichte van mensen zonder diabetes.

Offline Elise

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 23 okt 2017, 11:08:31 »
Dat klopt, Sideswipe, daarom moet je zorgen dat je basaal en maaltijdinsuline echt goed op elkaar zijn afgestemd. Als je een maaltijd over slaat en dan toch doorzakt met je bloedsuikerwaarden, krijg je teveel basale insuline binnen. Je behandelaar kan je hier in adviseren.
Hartelijke groet,