Auteur Topic: Continu Glucose Monitoring breder beschikbaar in basisverzekering  (gelezen 397 keer)

Offline Forumoverdiabetes

• Lid
  • Volwaardig Lid
  • *
  • Meld je aan en doe met ons mee!
Citaat
Heb jij de wens om zwanger te worden, maar krijg je je HbA1c niet goed genoeg? Of heb je type 1 en last van plotselinge ernstige hypo’s of hypo-ongevoeligheid? Dan valt een continuglucosemeter (CGM) voor jou voortaan onder de verzekerde zorg.

Zwanger
Optimale bloedglucosewaarden en een goed HbA1c zijn al van belang voordat je zwanger bent. Dit blijkt uit onderzoek. Vrouwen met diabetes type 1 en 2 bij wie dit niet lukt met alleen intensieve behandeling, kunnen voortaan gebruik maken van een continuglucosemeter. De Rondetafel adviseert om daar al in de voorbereiding op een zwangerschap mee te starten. In Nederland vallen zo’n 65 vrouwen per jaar in deze doelgroep.

Ernstige hypo’s
Wie last heeft van plotselinge ernstige hypo’s of hypo-ongevoeligheid, heeft er niet alleen baat bij om zijn bloedglucosewaarden extra in de gaten te houden. Ook een alarm wanneer de waarde gevaarlijk snel daalt, of al te laag is, is een belangrijk hulpmiddel. In Nederland vallen zo’n 1.400 mensen met diabetes type 1 in deze groep. Zij kunnen voortaan gebruik maken van een continuglucosemeter. Reden daarvoor is dat hypo’s en hypo-ongevoeligheid risicovol zijn voor de betrokkenen en een negatief effect kunnen hebben op arbeidsparticipatie en kwaliteit van leven.

Bron: DVN
Diabetes verwerk je samen

Offline Frankvo

• Lid
  • Volwaardig Lid
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Continu Glucose Monitoring breder beschikbaar in basisverzekering
« Reactie #1 Gepost op: 14 jun 2017, 23:54:30 »
Ik snap dit niet???????????????????????

Dit was vorige week toch ook al het geval? Als je toen een CGM wilde hebben dan moest je aan 3 dingen voldoen.

- Je wilde of je was zwanger
- Je was hypo ongevoelig geworden
- Je was jong en niet volwassen en een CGM was een mogelijkheid om je suikers te controleren.

Wat is hier dan een verbetering dan. Het moet nog steeds door het ziekenhuis geregeld en betaald worden.

Zins 1989 diabetes.
Vanaf 1990 insuline spuiten.
2010 de Veo 754 pomp
2015 de Medtronic 640G

Offline Rodia2

• Lid
  • Volwaardig Lid
  • *
  • Geslacht: Man
  • Diabetes verwerk je samen
« Reactie #2 Gepost op: 15 jun 2017, 08:49:32 »
Is dit o.a. een reactie over wat er laatst heeft plaatsgevonden met die automobilist die waarschijnlijk door een hypo een ernstig ongeluk heeft veroorzaakt met meerdere slachtoffers?
DB 2 sinds 2008

Metformine, Apidra en Lantus Insuline

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Elise

• Lid
  • Volwaardig Lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Diabetes verwerk je samen
« Reactie #3 Gepost op: 15 jun 2017, 10:10:12 »
Wat ik uit bovenstaand stuk begrijp is dat het nu voor een select gezelschap uit de basisverzekering betaald wordt. Voorheen was dat uit het budget van het ziekenhuis.
Hartelijke groet,

Offline Suffie

• Lid
  • Volwaardig Lid
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • type 1 sinds 2007
« Reactie #4 Gepost op: 19 jun 2017, 08:10:15 »
ik hoop gewoon dat dit betekent dat ik hem mag houden! ik ben ieder jaar bang dat ik hem moet inleveren omdat de machtiging niet verlengd wordt. Ik kan hem niet meer zelf betalen zoals vroeger... ik verdien meer maar heb inmiddels koophuis en kind (en de belastingteruggave hierop is verschwunden).

Weet je dat in Belgie volgens mij iedereen een Freestyle libre (is geen CGM ik weet het) vergoed krijgt?  :o
Maar in Belgie kan je dan weer geen Omnipod krijgen...

Ik heb het wel eens uitgezocht omdat ik van ziekenhuis wilde switchen (dichterbij), maar niet alle ziekenhuizen doen dus aan CGM! Voor mij een reden om niet van ziekenhuis te switchen.

Volgens mij betalen nu alle verzekeringen van Type 1's een kleine bijdrage aan het zkh voor CGM en bepaald het zkh of ze CGM doen en zo ja wie er recht op heeft...
36 jaar. Diabetes type 1 sinds mei 2007
Omnipod en CGMS
en een zoontje :)